Workshop fondsenwerven

Booster festival wordt georganiseerd door Stichting Booster in nauwe samenwerking met hoofdpartner ArtEZ Conservatorium Enschede en supporting partners Poppodium Metropool en ontwikkelinstelling de Nieuwe Oost | Pop als aanjager van het het talentontwikkelings convenant “van Basis tot Booster” bestaande uit Poppunt Overijssel, Poppunt Gelderland, De Nieuwe Oost, ArtEZ Conservatorium, Burgerweeshuis, Gigant, Luxor, De Basis Nijmegen, Doornroosje, Hedon Productiehuis, Hedon, Nieuwe Electronische Waar, de Nieuwe Notie, Metropool en uiteraard ook Booster.

MUZIEKCONFERENTIE

Op het dagprogramma van Booster vind je diverse workshops en seminars georganiseerd in samenwerking met partners. Ieder jaar zijn er talentscouts en muziekprofessionals aanwezig uit de Nederlandse muziekindustrie met o.a. boekers, managers, programmeurs en producers. Booster is er om de connectie tussen de act en professional te versterken.

De vraag

Booster nam contact met mij op met de vraag of ik tijdens de conferentie mijn kennis over fondsenwerven wilde delen. Ik mocht zelf kiezen hoe ik dat wilde doen. Ik waardeer het enorm wanneer een opdrachtgever echt samenwerkt met mij en we samen de vraag nog kunnen ‘kneden’.

De oplossing

Een actieve opzet van twee workshops waarbij deelnemers praktisch aan de slag gaan met het schrijven van een conceptplan voor een fonds.

HOE SCHRIJF JE EEN GOED PLAN DAT GESCHIKT IS OM IN TE DIENEN BIJ EEN FONDS? REALISEER JE PLAN.

Tijdens deze praktische workshop krijg je tips en heldere richtlijnen die je direct toepast op je eigen ideeën.  Annerieke helpt je over de eerste gevreesde drempels heen op het gebied van fondsenwerven waardoor je na afloopt denkt: Ik kan dit! Show me the money!’’

 

Het proces

Ik geloof: Ondernemen = DOEN. Ik kan een heel verhaal opsteken over hoe je kan fondsenwerven maar ik geloof dat we meer bereiken wanneer je direct samen met mij start. Hup, over die drempel.

Ik koos daarom voor een opzet van twee workshoprondes met groepen van max 8 deelnemers. Doordat de groep klein was kon ik tijdens de workshop het werk van de deelnemers lezen en ze ‘op maat’ instructies en tips geven voor verbeteringen.

Posters

Deze 8 deelnemers gingen tijdens de workshop van start met posters die ik in samenwerking met Hedon Productiehuis en Zwolse Theaters ontwikkelde. Nanda van het Grafisch Ambacht vertaalde mijn idee naar een heel vet ontwerp.

De poster bedacht ik met de principes van Ludodidactiek in mijn achterhoofd. Met het ontwerp van de poster beïnvloed ik namelijk ook het gedrag van de maker die hem invult.

Samen met collega Karin Gerfen  experimenteerde ik de afgelopen vijf jaar flink met het activeren van creatief denken en doen met inzet van ludodidactiek. De invloed van dit onderzoek zie je ook terug in mijn methodiek binnen fondsenwerven.

Bij Booster gingen de deelnemers zoals je ziet lekker los. Deelnemers waren verbaasd over hun eigen schrijfdrift. Plannen gingen zo vanuit het hoofd over op de poster. Doordat je groot, en in het openbaar werkt, kan je met elkaar meelezen. Dit heeft ook weer invloed op het schrijf/denk gedrag.

Resultaten

16 muzikanten zijn gestart met het uitwerken van een conceptidee voor een fonds of subsidie.

Ze begrijpen wat belangrijk is om te delen met een fonds.

Daarbij hebben ze naast de posters, ook hand-outs ontvangen met aanvullende informatie.