De oefening ‘Vijf keer waarom’ lijkt simpel maar is heel erg krachtig! Door jezelf meerdere keren de ‘waarom’ vraag te stellen kom je stapsgewijs bij de kern van je vraagstuk. Ontdek het zelf door het simpelweg nu meteen even te doen. Gun jezelf 10 minuten voor dit experiment en laat je verrassen door de uitkomst.
Het denkproces ‘vijf keer waarom’ is ontwikkeld door Sakichi Toyoda. Hij groeide op als zoon van een arme timmerman en werd later de oprichter van Toyota. Hij zocht naar manieren om tot de kern van problemen door te kunnen dringen met als doel kwaliteit te verbeteren en sneller vernieuwing toe te passen.
Dit heb je nodig: Pen of papier of computer (kies je eigen voorkeur).
Kies een onderwerp of probleem dat op dit moment speelt (privé of werk). En stel vervolgens de vraag: ‘Waarom?’ Schrijf het antwoord op. Stel daarna opnieuw de vraag: ‘Waarom?’ En ga opnieuw schrijven. Herhaal dit minimaal 5 x.
Bekijk je antwoorden met nieuwsgierigheid.
Zoek je meer tips over fondsenwerven? Schrijf je nu in de voor de training Fondsenwerven