Poppunt Overijssel

Elk jaar organiseert Poppunt Overijssel in samenwerking met de drie Overijsselse poppodia Hedon, Burgerweeshuis & Metropool het project Songcamp. Voor producers, bands, rappers en muzikanten die hun act verder willen ontwikkelen.

Tijdens het traject krijgen muzikanten de kans om de verschillende aspecten van hun carrière met een coach onder de loep te nemen. Voor de editie van 2020 was ik 1 van de 3 experts samen met David Koster (Head of A&R bij Virgin Music Benelux) en Cor Hospes (specialist op het gebied van Storytelling en Contentmarketing).

DE VRAAG

Geef een online masterclass over structuur en plannen binnen een creatief proces en coach daarna 5 acts 1-op-1.

HET PROCES

Door Corona was Songcamp dit jaar niet tijdens een drie daags avontuur op locatie maar online.

 

Ik gaf alle geselecteerde bands een gezamenlijke training over de eerste fase van een nieuw te produceren concept. De fase waarin de ideeën nog een chaotische brei zijn of waarin er wel een helder idee is maar geen budget. Hoe begin je dan? Wat zijn de eerste stappen? En hoe kom je aan geld? Een creatief proces moet je niet verpesten met Excelsheets en SMART planningen. Maar je moet er wel de wind onder houden. Ik gaf concrete richtlijnen.

Na de masterclass konden de deelnemers kiezen bij wie van de 3 experts ze 1-op-1 verder wilden leren. Ik ging met deze acts aan de slag. Ik werd verrast door de vele vragen over het plannen van creatieve processen en het aanpakken van je eigen werkhouding daarin. Hoe zet je jezelf AAN als artiest? Wat werkt voor jou? Hoe combineer je creativiteit met ondernemerschap?

 

RESULTAAT VOLGENS MAKERS

 

”We konden echt de diepte in gaan zonder dat het gehaast voelde en aan de andere kant bleven we ook niet hangen bij 1 onderwerp. Het leverde mij op dat ik weer overzicht heb en dat alles super concreet is geworden. Ik weet nu precies wat ik moet doen. Daarnaast heb ik ook meer vertrouwen gekregen in mijn plan.”