Proeftuin Hybride productiehuis

‘Wie staan er straks en later op de Nederlandse podia?’ Het idee voor het hybride productiehuis is onder andere gebaseerd op ervaringen die Poppodium Hedon en Zwolse Theaters hebben opgebouwd met enkele talentontwikkelingsprogramma’s die de afgelopen jaren zijn uitgevoerd.

Beide organisaties voelden een grote verantwoordelijkheid om een bijdrage te leveren aan het makers klimaat. Vanuit de overtuiging dat er meer nodig is om ook op de lange termijn voldoende interessant aanbod te hebben op de Nederlandse podia en het creëren van een boeiend creatief makersklimaat in de regio.

DE VRAAG

Het makersklimaat in de regio versterken door makers advies te geven op het gebied van creatief ondernemerschap en fondsenwerven.

DE OPLOSSING

(online) masterclasses op het gebied van fondsenwerven en ondernemen binnen podiumkunst en 1-op-1 spreekuren.

HET PROCES

In de periode november 2019 tot augustus 2020 adviseerde ik zo’n 70 organisaties/makers en gezelschappen in 1-op-1 spreekuren. Hetzelfde getal bereikte ik via (online)masterclasses. Hoe? Met name door mond op mond reclame.

Doel: Mensen activeren om de waarde van werk te vertalen naar inkomen. Ik gaf advies over beleid, strategie en daarbij (minstens zo belangrijk) motiveerde ik de makers om in beweging te komen. Ondernemen =doen!

Werken vanuit visie en waarden 

verbindingen zoeken met het veld

en ook cross- sectoraal durven denken.

 

RESULTAAT

Vele makers behaalden concrete (financiële) resultaten. Ivm de privacy van de makers communiceer ik nooit namen en exacte getallen. 

  • De oprichting van een onderneming of stichting
  • Een sterker team en/of samenwerkingspartners door vanuit kernwaarden keuzes te maken en te selecteren
  • Meer zelfvertrouwen door te werken vanuit eigen kracht (en daar scherp op de reflecteren)
  • Voor het eerst subsidie van Fonds Podiumkunsten, Gemeente Zwolle, Provincie, Filmfonds, Sena.  In totaal een gezamenlijk financieel resultaat voor de deelnemers van meer dan €300.000. Hierbij plaats ik de opmerking dat ik zeker niet iedereen aanraad om fondsen te werven. Mijn motto: Kan het zonder subsidie? Doe het dan zonder! In veel gevallen raad ik het dus ook af. Maar is er een match tussen jouw doel en het doel van het fonds: Dan is het interessant.

 

RESULTAAT VOLGENS MAKERS

”Opnieuw bewust worden en zijn van waarde (eigen waarde) + Focus en efficiënt werken”

”Ik heb geleerd om anders te denken bij het schrijven van een projectplan. Dit gaat mij ongetwijfeld helpen in de toekomst.”

”Het is heel fijn om concreet te weten waar fondsen naar kijken. Ook is het heel fijn om weer eens goed na te denken waarom het van belang is dat je aanvraag wordt goedgekeurd. Wat = je waarde.”