Opstart nieuw project

Museum Boijmans Van Beuningen uit Rotterdam, MU en STRP Biënnale uit Eindhoven, Gemeentemuseum Den Haag, Het Nationale Theater uit Den Haag en Jonge Harten Theaterfestival werden door Fonds 21 uitgenodigd als eersten om een concept in te dienen voor een nieuwe regeling.

Opstart nieuw fonds en leergemeenschap 

Naast initiatiefnemer en financier van de programmaregeling voor MBO is Fonds 21 ook facilitator van de professionele leergemeenschap. Deze leergemeenschap bestaat uit vertegenwoordigers van de culturele instellingen, mbo-studenten, CJP en het LKCA. Fonds 21 stimuleert en faciliteert kennisdeling binnen, met en tussen deze partijen.

DE VRAAG

Leiden van de startbijeenkomst

De vraag van Fonds21 aan mij: Ontwerp en leid voor ons de eerste bijeenkomst van de leergemeenschap die wordt opgezet bij de nieuwe regeling voor MBO. Ontwerp een bijeenkomst waarbij deelnemers van de culturele instellingen worden geactiveerd om vanuit een verkennende, onderzoekende en experimentele houding kennis en ervaring te delen.

DE OPLOSSING

Informatie, contact, inspiratie en vertrouwen

We organiseerden een bijeenkomst van drie uur in de creatie ruimte van You meet in Utrecht. In deze inspirerende ruimte gaven we de deelnemers de keuzemogelijkheid uit verschillende uitdagende werkvormen die ik voor Fonds21 op maat ontwierp in samenwerking met expert didactiek en beeldend kunstenaar Karin Gefen. Samen met Karin werk ik ook in de maatschap Springstof Trainingen.

 

HET PROCES

Samen ideeën aanscherpen

Het proces start altijd met een gesprek met de opdrachtgever waarin ik dieper in ga op de vraag en de achterliggende belangen. De beleidsmedewerker van Fonds 21 vond in mij, naast een trainer, ook een specialist om mee te sparren. Ik spiegel en help om duidelijke keuzes te maken: wat doe je wel en wat juist niet? Onderwerpen van gesprek waren:  de opzet van de leergemeenschap, de rol van een fonds binnen kennisdeling en de inzet van jongeren hierbij.

Voorstel

Na het gesprek ging ik naar mijn ‘tekentafel’ en vertaalde ik de vraag naar uitgewerkte doelen en een programma. Dit voorstel werd na een feedback ronde verder uitgewerkt.

RESULTAAT

  • Start leergemeenschap: Ontspannen en plezierige kennismaking tussen professionals van verschillende culturele instellingen.
  • Eerste kiempjes gepland voor nieuwe samenwerkingen en concepten

Door slim gebruik te maken van theatrale middelen zoals de ruimte, de inzet van visuele middelen en het gebruik van muziek creërden we randvoorwaarden waarbinnen het creatieve denkvermogen tot maximale kracht kwam.

Van de deelnemers kregen we na afloop complimenten over de ontspannen sfeer en onze verrassende aanpak. Enkele reacties:

‘’Leuke werkvormen. Associatief en met een diverse en verrassende opbrengst. Leuk om op deze manier met elkaar in contact te komen’’

Ben je na het lezen van deze case nieuwsgierig naar iets? Of wil je een vraag met mij bespreken? Stuur mij dan een berichtje.